Als Shoken wordt er een aantal dingen van je verwacht, zoals het volgen van korte en langere Sesshins, het oefenen van verschillende rollen in de Sangha, vrijwilligerswerk etc. etc. Nu zagen we ook regelmatig 27/27 voorbij komen. We hebben ons lang afgevraagd wat dit nu betekende. We kennen wel de 49 dagen oefening, deze 49 dagen verwijzen naar de Bardo de tussentijd of ook wel overgangstijd genoemd (in ieder geval zo begrijp ik het). Maar we hadden geen flauw benul waar die 27/27 naar verwees. Todat het zover was dat de 27/27 van start ging en er dus uitgelegd werd wat de bedoeling is. Op 1 december start de dagelijkse beoefening van dagelijks 30 minuten zazen, deze beoefening duurt tot 27 december aansluitend start de Nieuwjaars sesshin in Cadzand. Hieronder een uitleg wat de bedoeling is.
Voornemen
‘Een gelofte heeft haar eigen kracht.
Niet ik, maar de gelofte draagt mijn dagelijkse oefening.’
Frank Roshi
Zazen is het hart van onze zenspiritualiteit.
Het voornemen om aan 27/27 ZAZEN mee te doen bestaat erin om dagelijks minstens een half uur stille, zittende meditatie te doen. Je kiest zelf één van de volgende meditaties, zoals we die in de Zen Sangha beoefenen:
- gewaarzijn van de houding
- de ademhaling tellen
- de ademhaling volgen
- luisteren naar de geluiden
- panoramisch gewaarzijn
- zitten met een koan
- shikantaza (vormloze meditatie)
- mettapraktijk
Bovenstaande tekst is gekopieerd van de Zen Sangha website
Zen en Zin
Normaal is dit voor ons makkelijk aangezien we twee keer per dag 25 minuten mediteren. Ed doet dit altijd zeer trouw, maar zoals ik al eerder schreef in Zin en Zen treed er bij mij soms wat weerstand op en gaat het zitten wat moeizaam of helemaal niet. Dus deze oefening is voor mij de uitgelezen kans om weer in een ritme te komen. Want dat is wat je opbouwt met dagelijks zitten….een ritme, een gewoonte. Net zoals dat je er zonder bij na te denken twee keer per dag je tanden poetst, want dit is goed voor je algehele gezondheid. Zo is dagelijks twee keer mediteren ook goed voor je algehele gezondheid. Maar soms denken we dat we het niet nodig hebben, want het gaat nu toch goed met me? Totdat je er mee stopt en na een paar dagen treed het “verval” op in hele kleine dingen. Je hebt dan nog niet door dat dit wel eens het gevolg kan zijn van de keuze om niet te mediteren. Voor mij geldt dat zeker zo, nu na een paar weken niet of nauwelijks te hebben ‘gezeten’ en ik 1 december ben gestart met een keer per dag te zitten voel ik het verschil. Er zijn ook al weer dagen geweest dat ik als vanzelf twee keer heb gezeten.
Aandacht
Tijdens het zitten valt het niet altijd mee om de aandacht bij de adem te houden en zit mijn hoofd vol met van alles, maar in alle tijd voor en na het zitten gaat het beter. Rustiger alsof je alle onrust kanaliseert door het toe te laten en te omarmen tijdens het mediteren. Dat is wat ik er uit heb geleerd, dat de weerstand zit in het aangaan van de onrust en gedachten in dat halve uur mediteren. Ik vond dat ik niet goed mediteerde want ik kon immers mijn aandacht er niet bij houden. Met andere woorden ik was erg streng naar mezelf toe. Daardoor ging ik het uit de weg. Het er te laten zijn zonder oordelen en het te omarmen dat is wat er toe doet, dat is de oefening.